30 במאי 2009

הלוח האינטראקטיבי - לא עוד לוח וגיר

במשך תקופה ארוכה שמעתי על הלוח האינטראקטיבי, אך לא ידעתי במה מדובר. הטכנולוגיה המתקדמת עדיין לא הגיעה אלינו לבית הספר.
לפני חודש מנהלת בית הספר אמרה לי "אני רוצה להתקין אצלך בכיתה לוח אינטראקטיבי בשנה הבאה". מצד אחד שמחתי מאוד, שהטכנולוגיה החדשנית מגיעה ישירות אלי, מצד שני חששתי, מכיוון שאיני מכירה כלל את הלוח. כשידעתי שבקורס נלמד על הלוח האינטראקטיבי, שמחתי מאוד. והתחלתי לחפש אחרי חומרי למידה בנושא (סרטון , מס"ע פרוייקט הכיתות החכמות ובלוגים בנושא)
בלוח יש כלים מגוונים והמטרה הראשונית שלי היא ללמוד את הכלים הפשוטים יותר וכל הזמן להעמיק יותר ויותר.
כריס בטשר (עפ"י וורבר,ר. 2009) מתאר בספרו על שימוש המורים בלוח האינטראקטיבי. הוא מתאר תהליך הטמעה שאורכו אינו ברור...שלב ראשון - עשיית "דברים ישנים בדרכים ישנות".שלב שני - שימוש בלוח בכדי לעשות "דברים ישנים בדרכים חדשות".שלב שלישי - שימוש שאפשר לכנות אותו "דברים חדשים בדרכים חדשות".
מטרת הלוח האינטראקטיבי היא להביא לשינוי ושיפור בתרבות ההוראה והלמידה הבית ספרית. הטמעת הלוחות האינטראקטיביים בכיתות הלימוד ,תאפשר למורים לשלב עולמות תוכן עשירים בכיתה ולבנות פעילויות למידה והוראה המעודדים את התלמידים להיות פעילים בתהליכים בכיתה. הלוח יאפשר למורים לשלב דרכי הוראה מגוונים כדי להתאים לסגנונות הלמידה השונים של תלמידים בכיתות הטרוגניות.
שילוב הלוח האינטראקטיבי בבית הספר מזמן אפשרויות לשילוב גמיש של אמצעי למידה והוראה הזמינים. שימוש מושכל בלוח האינטראקטיבי מחייב מורה שיהיה יצירתי ומוכן ללמוד לנצל את היכולות השונות של הלוח והתוכנות הנלוות על מנת ליצור הזדמנויות למידה עשירות ומגוונות שיאתגרו את תלמידיו, ויניע אותם. היכולת שלנו לנצל את הכלי החדש בדרכים חדשות דורשת מיומנות טכנית גבוהה שתאפשר להביא לידי ביטוי את הידע הדידקטי.
לדעתי, תהליך ההטמעה חייב להיות תהליך בו משתתפים רוב, אם לא כל, מורי בית הספר. הם חייבים להיות חלק מהעשייה והשיח הפדגוגיים על מנת להביא לשינויים חיוביים בלמידה ובהוראה בבית הספר.
למרות שהכל נראה טוב ויפה, אך מה קורה שתכננת שיעור ופתאום אין חשמל...
אני עדיין ממשיכה להתנסות בלוח בהכנת מערכים, האתגר הוא גדול מאוד...