24 במאי 2009

תרומתו של הלוח האינטראקטיבי להוראה בכיתה

קראתי כתבה מעניינת ורציתי לשתף אתכם.
הכתבה מתוך עלון מקוון בהוצאת משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, גף יישומי מחשב בחינוך.
בכתבה מסקנות לגבי השימוש בלוח האיטראקטיבי: סקירה, הערכת הנסיון והשימוש בו.
גב' אינגריד מסיקה (איסוף המידע) ודר' אברום רותם (עורך)
מסקנה מרכזית מסקר זה:
על סמך סקירה זו, ומקורות רבים אחרים, נמצא שהמסקנה המרכזית היא שאין בשימוש עם לוח לבן אינטראקטיבי שינוי משמעותי ("טרנסופרמציה") בדיאלוג הכיתתי ובפדגוגיה הבסיסית של ההוראה, אך יש בהחלט שינויים משמעותיים לטובה בהיבטים באקלים ההוראה והלמידה בכתה.
אך לא בשל כך יש להשתמש בלוח חכם!
יש תמיד לזכור שהחלק המשמעותי של הלוח הלבן בכתה, משנה באופן עקבי את גישת המורה והשימוש שלו בהוראה באמצעות סביבת הוראה מקוונת. התנהלות זו כוללת שימוש באתר (בית ספרי בדרך כלל) לשם ניהול למידה והוראה מקוונת, המשנה באופן משמעותי את סגנונות הלמידה של התלמידים, מקרבת אותם על פעילויות לימודיות משמעותיות, ומעניקה מיומנויות לימודיות באופן טוב יותר מבלמידה מסורתית.
לצד שימוש נחוש והצטיידות מסיבית להפיכת הכתה ל"כתה חכמה", אסור להניח ששימוש רק בלוח חכם יעשה מהפיכה באיכות ההוראה והלמידה, ואסור שהמורה יסתפק אך ורק בהוראה בכתה עם הלוח החכם, אלא שזה יהפוך לחלק ממכלול ההוראה בסביבה מקוונת, חלק ממכלול ההתפתחות המקצועית של המורה, ויהפוך את המורה למורה מקוון במכלול היבטים.
מיהו המורה המכוון ? למה הכוונה?
את התשובה לכך מצאתי בכתבה נוספת ואני ממליצה מאד לקרוא ולהבין את המונחים שהם חובה לכל רכז/מדריך.