12 במאי 2009

התנסות ראשונה בשיעור עם טלפונים ניידים


רוצים קודם את הבשורות הטובות או הרעות?......... אז ככה: לקראת השיעור שלי עם כיתה ז' השבוע, ביקשתי מהם מראש להביא את הניידים שלהם. השמחה שלהם הייתה גדולה, ובו בזמן הם היו מופתעים מאד מהבקשה. סיפרתי להם על רגל אחת מהו הרציונל של בקשה זו – הנייד כמכשיר מולטימדיה עתידי שמדלג על המחשב השולחני והמחשב הנייד לטובת מכשיר זעיר ונייד שמרכז את כל פונקציות התקשורת השכיחות והמתבקשות בשיעור ממוחשב/טכנולוגי.
נושא השיעור היה יום ירושלים. התחלקנו לקבוצות, וכל קבוצה הלכה עם הטלפונים לפינה אחרת בחצר ביה"ס. צמוד אלי נשאר תלמיד עם הפלאפון שלי, שיודע לסמס במהירות. לפני שהתלמידים התפזרו בחצר, ביקשתי מכל מהם לענות לי בכיתה על שאלה באמצעות SMS, כך שקיבלתי מיידית את רשימת כל הטלפונים הזמינים לשיעור זה. שלחנו להם שאלות אמריקאיות, כדי שהתשובות יהיו קצרות והתגובה תהיה מהירה. את שאלות השיעור "העתקתי" מציפי, מהחידון המתוקשב המצוין שהיא כתבה לרגל יום ירושלים. כשהילדים התפזרו בחצר, נשארתי עם התלמיד העוזר שלי בכיתה ושלחנו ב SMS שאלה זהה לכל מספרי הטלפון, ומייד אחרי שקיבלנו סדרת צפצופים שאישרו את קבלת התשובות, שלחנו שאלה נוספת וכך הלאה. לסיום, כל קבוצה התבקשה לשלוח תמונה קבוצתית המאשרת את היותה בחצר ביה"ס.
הקשיים שהיו בשיעור: לא כל הילדים הביאו טלפונים, לחלק מהילדים הפונקציה של שליחת תמונה וגלישה באינטרנט הייתה חסומה על ידי ההורים מסיבות כספיות, היה פיזור גדול של התלמידים בחצר.
היתרונות וההצלחות: הילדים נהנו מאד מהשיעור, מי שלא היה לו מכשיר לא הרגיש מקופח אלא עבד בשיתוף פעולה עם חבר. כן הילדים נהנו להתנדנד בנדנדות בחצר בזמן השיעור ועם זאת ללמוד על ירושלים בו-זמנית.
כאמור, ההתנסות היא ראשונית ונדרש שכלול נוסף וחשיבה מעמיקה למי שרוצה להשתמש בשיטה זו לעיתים תכופות. כן לא כל הפונקציות הטכנולוגיות של הטלפון הסלולארי נוצלו, אך גם בשיעור מחשבים אנחנו לא משתמשים באותו השיעור בכל יישומי המחשב האפשריים. בסיכומו של דבר ההתנסות הייתה חיובית, מהנה ומקורית. תודה על הרעיון.

חני כהן מדרשת בן גוריון מאי 2009