19 ביוני 2009

מחשוב עננים

בשיעור האחרון עלה הנושא של שמירת נתונים לא על גבי המחשב הביתי שהולך ומתמלא ובכך מצטמצם הזיכרון שלו.

חיפוש אחר ידע בנושא הביא אותי להכיר מושג חדש וחשבתי לנכון לשתף אתכם עם המונח "מחשוב עננים".

הכוונה היא במקום תוכנות המותקנות במחשב, עוברים לשירותים הנשאבים מ"הענן‭,"‬ כלומר מהרשת — אי-מייל, אחסון, עריכת תמונות וסרטים ומסמכים.
אחד הבאזזים המדוברים ביותר כיום בעולם ההיי-טק הוא המעבר ל"מחשוב ענן" ("Cloud Computing" במקור)‬ במסגרתו עוברים עוד ועוד שירותים, שהיינו רגילים לצרוך דרך תוכנות המותקנות במחשב האישי, אל רשת האינטרנט. ה"ענן" מציע יתרונות רבים, ונראה שכבר אין דרך חזרה. גוגל, יבמ, מיקרוסופט ויאהו הן רק כמה מהחברות הגדולות העוסקות בתחום, ויש לא מעט חברות קטנות יותר שנוהגות כמוהן. משמעותו של מחשוב עננים היא קבלת משאבי מחשוב, כמו עיבוד נתונים, אחסון מידע, שליחת הודעות ומסדי נתונים, ממקור הנמצא מחוץ לחברה שלכם או לביתכם.

מחשוב עננים הוא מושג רחב, שנעשה בו שימוש לתיאור תופעות רבות ברשת. Salesforce.com, חברה המספקת שירות CRM (ניהול קשרי לקוחות) נחשבת לחברת יישומי עננים. היא מאחסנת את נתוני המכירות של חברות במקום שישמרו אותם במחשביהן.

גם פייסבוק היא למעשה פלטפורמת עננים, מכיוון שמפתחי תוכנה כותבים בעבורה יישומים ומפיצים אותם באמצעות המערכת שלה. בנוסף, יש את ענן התשתיות, שפירושו חברות המציעות שרתים, מסדי נתונים וטכנולוגיות אחרות לכל מי שמוכן לשלם. בימים הראשונים של עולם המחשוב כונה הדבר "טיים-שרינג", ומאוחר יותר "רשת המחשוב", על משקל רשת החשמל, מכיוון שמתחברים לרשת כאשר זקוקים לה, ומשלמים רק על מה שמשתמשים בו.

מה שחדש במחשוב עננים הוא החיבור בין הצורך בגישה המהירה לאינטרנט, והאספקה הכמעט אינסופית של נפח אחסון מידע וכוח עיבוד. אחת החברות הבולטות באספקת ענן מחשוב היא אנימוטו. מדובר בסטארט-אפ בן שנה וחצי, המאפשר ללקוחות להעלות מוסיקה ותמונות ויוצר באופן אוטומטי מצגות מקוונות, שניתן לשתף אותן. אנימוטו מעניקה מצגת וידיאו בחינם לכל מי שנרשם לשירותיה.

בשנים האחרונות תופס מחשוב הענן תאוצה תודות למעבר לחיבורי פס רחב, לפריחת אתרי ‭WEB 2.0‬ ולעלייה בכוח המיחשוב. כיום אפשר למצוא ברשת שירותים להמרת קבצים, לאחסון, לעריכת תמונות וסרטים, לעריכת מסמכי טקסט, לגליונות עבודה אלקטרוניים, לניהול יומן פגישות ועוד.

אחד היתרונות הבולטים של שירותים מבוססי ענן הוא הזמינות שלהם - אפשר לשמור את הקבצים ברשת ולגשת אליהם מכל מקום. בחלק מהמקרים לא חייבים מחשב נייח או נייד אלא כל מכשיר עם חיבור לאינטרנט, אפילו טלפון סלולרי.

שם נרדף או נלווה ל"מחשוב הענן" הוא המונח "תוכנה בתור שירות" (תרגום חופשי ל‭:(Software as a Service-‬ במקום לרכוש או להוריד ולהתקין תוכנה מסוימת בכל מחשב, או לעבוד רק עם מחשב אחד עליו מותקנת תוכנה כלשהי - פשוט מתחברים באינטרנט לאתר שמציע את התוכנה בתור שירות, ועורכים תמונה או מסמך לדוגמה. ויש גם את עניין המחיר - אפשר למצוא שירותי רשת, בכל תחום, ללא תשלום.

בארגונים גדולים אפשר לחסוך הרבה מאוד משאבים וכסף - גם אם הם משתמשים בשירותים בתשלום. במקום להוציא הרבה מאוד כסף כדי לרכוש שרתים ורישיונות לשימוש בתוכנה לכל מחשב, לתחזק את השרתים, לדאוג לעדכוני התוכנה ולשדרוג החומרה והתוכנה - עדיף פשוט לרכוש את השירות הרצוי, למשל שרת-דואר מרוחק או תוכנה לניהול מוקד שירות לקוחות, כפי שמציעות שותפות שונות של מיקרוסופט.

גוגל מציעה לעסקים את ‭,Google Apps‬ חבילה הכוללת את השירותים השונים שלה - חשבון עם נפח אחסון גדול יותר, לוח שנה, מעבד תמלילים מקוון ועוד.

המעבר לשירותים הנמצאים בענן חוסך גם צריכת חשמל גבוהה של השרתים, שעולה לא מעט כסף. בנוסף, החיסכון בעלויות מאפשר גם לחברות קטנות יותר להשתמש בתוכנות ושירותים שבעבר היו יקרים מדי עבורן.

לכתבה המלאה