30 ביוני 2010

השילוב הראוי

בצ.ה.ל (בו בילתי בשלושת החודשים האחרונים בשירות מילואים ארוך) משתמשים בצמד מילים זה לשירות צבאי של חיילים וחיילות ביחידות מעורבות. ברם כוונתי בכותרת זו מעט שונה...
בשנים האחרונות נוטלים אנו מתוקף תפקידינו, חלק בתהליך הענק הזה של שילוב טכנולוגיה בשדה ההוראה.
אנו רוכשים כלים, מתקדמים ומשתכללים והכול בסופו של דבר למען דור (תלמידים) טוב יותר.
בהשתלמויות שהעברתי, בחדר המורים שלי, וגם בחברת משפחה וחברים עלתה לא פעם שאלת המינון.
לעיתים, בראשיתם של שינויים, יש והשינוי נראה לפתע כחזות הכול.
בעיני רוחי אני רואה את דורות המורים מתקופת קום המדינה דוד ילין, ישראל אלדד, יצחק נבון, ורבים אחרים המביטים בשינוי ומקווה אני כי הם רווים נחת ממעשי/מעשינו .
ביני לביני לא אסתיר, מקנן החשש מתלמידים כפופי גב, מרכיבי משקפים עבות וחסרי צל של שיזוף, כאלה שאומנם אינם זקוקים לתרגול נוסף בתחום המוטריקה העדינה, אך ייתכן כי הם בעלי אחוזיי נכות בכישורים חברתים מסויימים או לפחות במיומנויות בסיסיות של משחקי כדור.
ובכן היכן הפתרון? מה היא "דרך הישר"?!
לעניות דעתי המינון הוא התשובה, יש למצוא את ה"שילוב הראוי" שביל הזהב בין החדש לישן, בין דברים שמשמרים לדברים שמשפרים.

כיתה חכמה ולוח אינטראקטיבי

כיתה חכמה היא כיתה המכילה לוח אינטראקטיבי, עמדת מחשב למורה, מקרן, מחשבים ניידים, תוכנית הידברות, לוח מורה נייד אלחוטי. כל אלה ועוד נותנים חוויה לימודית עכשווית מודרנית ובלתי שגרתית, כך ילמדו ילדי המחר ובבית ספר מגידו התלמידים כבר לומדים כך כבר היום. להוציא את מקצוע החינוך הגופני, כל השיעורים נלמדים היום בשיטה החדשנית.
לוחות אינטראקטיביים

הלוחות האינטראקטיביים מאפשרים להשתמש בלוח הכיתה להקרנת תכנים ולביצוע פעולות שונות, כאילו היה צג מחשב משוכלל.לרשותכם כלי הסתרה, כלי חשיפה וכלים לסימון של טקסט ותמונות להגברת העניין ולעידוד הדיון בכיתה. באפשרותנו לעודד השתתפות פעילה הודות לכלי מדידה אינטראקטיביים מרתקים, כגון סרגלים ומדי זווית. שילוב יעיל של כל החושים בחוויה של צלילים, צבעים וסרטי וידאו, הופך את השיעור לנהיר וקל יותר להבנה.
המורה נמצא רוב הזמן עם הפנים אל התלמידים במהלך השיעור. הכתיבה והאיור איכותיים, ברורים ומושכים את העין, ומתאפשרת המחשה המגבירה מוטיבציה ועניין.
התלמיד אינו מתמקד בהעתקה מן הלוח, ולפיכך קשוב רוב זמנו למורה. בתהליך כזה הוא לא מאבד את החוט המקשר של השיעור בשל התעסקות בקטעים טכניים של העתקה וסיכום.הדבר חשוב בעיקר לילדים עם בעיות דיסגרפיה או קשיים אחרים.

הלוח, מאפשר לכל אדם מקרב קהל הלומדים, להציג את רעיונותיו שאלותיו, והצעותיו באופן ויזואלי ולעיני יתר חברי הקבוצה, מעודד מעורבות גבוהה ביותר מצד הקהל בתהליכי הלמידה. באמצעותו תוכל להפוך את המושג "העברת ידע" מפעולה חד-צדדית, לקשר גומלין מספק.

29 ביוני 2010

יש אבל אין...

בשיחת ההיכרות שנערכה לי בתחילת השנה עם מנהלת בי"ס, המנהלת סיפרה עד כמה בי"ס מתוכנן לקראת המאה ה- 21, הן מבחינה פיסית והן מבחינת האמצעים הפגדודיים. ואכן בבית הספר יש מרחבים ירוקים, כיתות מרווחות, בית הספר מטופח ומשרה אווירה נעימה. באשר לאמצעים הפדגוגים, מנהלת בי"ס התגאתה במיוחד במעבדת מחשבים מאוד משוכללת שבה יש ברקו, מחשבים חדישים, ערכות הצבעה ולוח חכם. התפאלתי מאוד, ואף שיתפתי את מנהלת בי"ס שאני מדריכת תקשוב בבית ספר יסודיים מתוך שיחת החולין שניהלנו בנושא הרגשתי שיש לי שותפה. כשיצאתי מחדר המנהלת כבר התחלתי לדמיין לעצמי את השיעורים שאני מעבירה בעזרתם של הלוח האינטראקטיבי וערכות ההצבעה. בסיור היכרות שנערך לי בבי"ס ביקשתי להיכנס למעבדת המחשבים. כשנכנסתי הרגשתי שהתכנון שלי הולך להתממש. אכן מדובר בכיתה ממוחשבת עם כל האביזרים ואילו הכיתה עצמה מעוצבת בצורה שונה. עמדות המחשבים לתלמידים, מוצבים על שולחנות אישיים מודרניים לאורך קירות הכיתה, לכל עמדה צמודים כסאות ריפוד עם משענות יד, על גלגלים מתכווננים לגובה. מול הלוח מוצב שולחן מעוגל כאורך הכיתה, כך שהיושבים בו פונים לכיוון לוח הכיתה. כל הנכנס לכיתה מתפאל ושוכח לרגע שמדובר בכיתת לימוד. כשיצאתי מהכיתה התחזקה בי התחושה שאני הולכת להעביר שיעורים אחרים ובעיקר מתוקשבים.

ומה קרה בפועל? כמה שאומרים "מה שרצוי אינו תמיד המצוי".
בפועל, הצלחתי להעביר, ובקושי רב, שלושה שיעורים בחדר המחשבים במשך כל השנה. השיעורים היו מהנים לי ולתלמידיי. הרגשתי מסופקת וזה השאיר טעם של עוד ועוד - אז למה רק שלושה?
הסיבה העיקרית היא היצע וביקוש. מדובר בכיתת מעבדה אחת בבית הספר ומסתבר שיש לה ביקוש רב. הקרב עליה קשה, המזכיר את קרב "מלקי 3" (הרבה תחנונים, בקשות, אלתורי מערכת, תפילות שמורה תיעדר (לא ממחלה כמובן) ו... ) אך כאמור, הקרב משתלם.

לאור המצב, פנינו למנהלת בי"ס ולמזלנו, היא הסכימה להקים כיתות מחשבים נוספות לקראת שנה"ל הבאה. - כולי תקווה.

לפני סיום, גילית לאחרונה כי הלוחות האינטראקטיביים, כפי שסברנו, עוברים שכלולים טכנולוגיים. ובימים אלה יצא לשוק לוח אנטראקטיבי חדש המשווק על ידי חברת ארקו ויז'ואל ומה שמייחד את הלוח הוא, שהוא לוח מגע, ניתן לכתוב עליו גם בטושים מחיקים, (כך שלא צריך שני לוחות בכיתה), אינו שריט ומופעל על ידי אינפרא אדום. אז למי שעדיין לא רכש בבית ספרו, יוכל לבדוק אופציה זו.

ולסיום, היה לי העונג ללמוד, להכיר ולהפגש ומקווה שעוד נתראה...

חגית מרדכי

הפוגה שנקראת שלומי

בס"ד

השנה התחלנו את עבודתינו במירוץ מטורף בין השתלמות להשתלמות בין הדרכה להדרכה, בין מושגים כמו:
כיתה חכמה, לוח פרומיתיאן, מצביעים ועוד ובנוסף לכל אלו הרי יש גם את העבודה היום יומית, כאמא, מחנכת מורה שלא פסקה, היו רגעים שלא עיכלתי כיצד יכולתי לעסוק בעניינים כל כך שונים בו זמנית, עד שקיבלנו הודעה שאנחנו נוסעים להשתלמות בשלומי,בתחילה זה היה נראה לי לא מציאותי איך אפשר לעזוב הכל, להשאיר את כל מה שעשינו ופשוט לצאת לשלושה ימים, וכך יצאנו עם מלא תקוות וכמובן חששות, כאן המקום להודות לציפי אור מאיר שכנראה הבינה ללבנו והוציאה אותנו להרגע ולתפוס מעט מנוחה מהריצה המפרכת.
ההרצאות היו מעניינות ומגוונות, כמו ההרצאה על מורים מתקוונים למחר, שהסבירה אלו יתרונות קיימים בקיום
הלמידה עם הלוח החכם על סביבות למידה ועל עקרונות לניתוח מערך שיעור, הרצאה מפי גיא לוי שהרצה על הפדגוגיה במאה ה-21, היו הרצאות שדיברו על מיזוג לוחות אנטראקטיביים ובה דיברו על שילוב שני תלמידים העובדים בו זמנית עם הלוח.על שימוש בלוחות חכמים-נייח ונייד, ושילובן של התוכנות זו בזו.על שימוש במצביעים דיגיטליים-פרומית'יאן, על שימוש באפליקציה חדשה העושה שימוש בשני עטים בלוח פרומית'יאן-בו זמנית-דואליות ועוד.
גולת הכותרת היתה ההרפיה שנעשתה בימים אלו, הסיור הטיול הרגעים שבהם יכולנו לשכוח מהכל ולהרגע
לזמן קצוב ולאחר מכן לחזור שוב למתכונת הרגילה, כל זה היה כל כך מתאים ובזמן הנכון לכן שוב תודה לציפי
שאפשרה לנו להרגע מהמרוץ הבלתי פוסק.

גואטה יפה