31 במאי 2009

חוויית הוראה -למידה מרחוק ושיתוף בידע


לעמיתיי שלום,
במשך השיעורים האחרונים כתבתי פוסטים בבלוג, צירפתי תמונה, צירפתי סרטון וכתבתי תוויות. אך, למרות הכל, לא הצלחתי לראות את הפוסטים בבלוג הקורס.
לאחר שעות רבות של ניסיונות לאתר את התקלה, חשבתי
להשתמש בדף הקשר שציפי שלחה, ויצרתי קשר עם עמית ללימודים, יהודה אונגר (שכתב את הפוסט האחרון באותו רגע).
במהלך שיחה טלפונית, ותמיכה צמודה, כתבנו יחד פוסט חדש שעוסק בהוראה - למידה בין עמיתים. והנה... הפלא ופלא, הפוסט רשום.

מכאן, החלטתי להעלות סרטון מהפוסט שכתבתי ב-13.5.09 בעקבות ההרצאה בנושא ניהול ידע ושיתוף בידע.
הסרטון עוסק בנושא שיתוף בידע. אתם מוזמנים להתרשם ולהגיב.
social learning services (היכנסו לסרטון שבו התמונה זהה לזו שבפוסט זה)

להתראות בפוסט הבא,
מרי קקון.

שימוש בלוח חכם להוראת גאוגרפיה

נקווה שיעלה,

השקיפות בשימוש ההוראה

יהודה אונגר

30 במאי 2009

הלוח האינטראקטיבי - לא עוד לוח וגיר

במשך תקופה ארוכה שמעתי על הלוח האינטראקטיבי, אך לא ידעתי במה מדובר. הטכנולוגיה המתקדמת עדיין לא הגיעה אלינו לבית הספר.
לפני חודש מנהלת בית הספר אמרה לי "אני רוצה להתקין אצלך בכיתה לוח אינטראקטיבי בשנה הבאה". מצד אחד שמחתי מאוד, שהטכנולוגיה החדשנית מגיעה ישירות אלי, מצד שני חששתי, מכיוון שאיני מכירה כלל את הלוח. כשידעתי שבקורס נלמד על הלוח האינטראקטיבי, שמחתי מאוד. והתחלתי לחפש אחרי חומרי למידה בנושא (סרטון , מס"ע פרוייקט הכיתות החכמות ובלוגים בנושא)
בלוח יש כלים מגוונים והמטרה הראשונית שלי היא ללמוד את הכלים הפשוטים יותר וכל הזמן להעמיק יותר ויותר.
כריס בטשר (עפ"י וורבר,ר. 2009) מתאר בספרו על שימוש המורים בלוח האינטראקטיבי. הוא מתאר תהליך הטמעה שאורכו אינו ברור...שלב ראשון - עשיית "דברים ישנים בדרכים ישנות".שלב שני - שימוש בלוח בכדי לעשות "דברים ישנים בדרכים חדשות".שלב שלישי - שימוש שאפשר לכנות אותו "דברים חדשים בדרכים חדשות".
מטרת הלוח האינטראקטיבי היא להביא לשינוי ושיפור בתרבות ההוראה והלמידה הבית ספרית. הטמעת הלוחות האינטראקטיביים בכיתות הלימוד ,תאפשר למורים לשלב עולמות תוכן עשירים בכיתה ולבנות פעילויות למידה והוראה המעודדים את התלמידים להיות פעילים בתהליכים בכיתה. הלוח יאפשר למורים לשלב דרכי הוראה מגוונים כדי להתאים לסגנונות הלמידה השונים של תלמידים בכיתות הטרוגניות.
שילוב הלוח האינטראקטיבי בבית הספר מזמן אפשרויות לשילוב גמיש של אמצעי למידה והוראה הזמינים. שימוש מושכל בלוח האינטראקטיבי מחייב מורה שיהיה יצירתי ומוכן ללמוד לנצל את היכולות השונות של הלוח והתוכנות הנלוות על מנת ליצור הזדמנויות למידה עשירות ומגוונות שיאתגרו את תלמידיו, ויניע אותם. היכולת שלנו לנצל את הכלי החדש בדרכים חדשות דורשת מיומנות טכנית גבוהה שתאפשר להביא לידי ביטוי את הידע הדידקטי.
לדעתי, תהליך ההטמעה חייב להיות תהליך בו משתתפים רוב, אם לא כל, מורי בית הספר. הם חייבים להיות חלק מהעשייה והשיח הפדגוגיים על מנת להביא לשינויים חיוביים בלמידה ובהוראה בבית הספר.
למרות שהכל נראה טוב ויפה, אך מה קורה שתכננת שיעור ופתאום אין חשמל...
אני עדיין ממשיכה להתנסות בלוח בהכנת מערכים, האתגר הוא גדול מאוד...

26 במאי 2009

הלוח האינטראקטיבי

הלוח האינטראקטיבי עורר בי עניין רב,מוטיבציה, סקרנות והרבה התנסות. ניצול ושימוש נכון בכלי הזה מוביל ללא ספק להתפתחות המקצועית האישית. אומנם המורה נשאר במרכז הכיתה במהלך השיעור והלמידה היא לרוב פרונטלית אם בהחלט ניתן לשלב זאת במעבדת מחשבים כאשר תלמיד יושב מול מחשב, חוקר ולומד ולא פסיבי לחלוטין. במקום בו פועל הלוח ללא מעבדת מחשבים מהווה הלוח דגם משופר ואטרקטיבי של הלוח הישן. הלוח האינטראקטיבי לתמיד יצרתי, חוויתי (ישנה חווית הלמידה באופן אסתטי מדויק, אפשרות לקבל מידע ברשת וכו').
לדעתי הלוח הינו בעל ישומים רבים ומשמעותיים.
אשמח אם בהשתלמות אקבל מענה מעבר לשימוש וניצול מקסימלי של הלוח האינטראקטיבי לשילוב התלמיד בלמידה והפכתו לאקטיבי יותר ולהמנע מלמידה ממושכת של המורה מול תלמידים.
על מנת להכיר לעומק את הלוח האינטראקטיבי ואת ישומיו הרבים והמגוובנים היה לי צורך בקריאת מאמרים רבים.
לכל המעוניין!
נמצא מדריך לשמוש והכנת שיעורים בלוח הדבר מקל מאוד על משתמש.