26 ביוני 2010

ערכת ההצבעה

במסגרת תקשוב בתי הספר נכנסה גם ערכת ההצבעה לכיתות. ערכת ההצבעה מאפשרת לתלמיד להיות שותף פעיל למהלך השיעור בנקודות בהם בחר המורה לשתפו באמצעות שאלה מתוכננת או שאלה מידית שמתוך הדינמיקה של השיעור נשאלה. כמו כן, ערכת ההצבעה מאפשר למורה לבדוק במהלך השיעור את הידע, ההבנה של התלמיד ביחידה הנלמדת במהלך השיעור ואף לקבל תמונת מצב מידית על ההבנה והשליטה של התלמידים ביחידת הלימוד.

במהלך השנה עשיתי שימוש בערכת ההצבעה ככלי לבדיקת יחידת לימוד מצומצמת. בנייתי מצגות המכילות שאלות סגורות, שאלות נכון לא נכון בתחומי הדעת השונים.

מתוך עבודתי עולים הממצאים הבאים:
  • רוב התלמידים מתלהבים מאוד המשימוש בערכת ההצבעה ואף מבקשים לעשות בו שימוש גדול יותר. הם אינם רואים בו איום בדומה למבדק רגיל.

  • תלמיד אחד בתחילת הדרך הביע התנגדות וחש לחץ מסוים להישאר האחרון שעונה ולהיות נתון ללחץ הכיתה "מי עדיין לא סיים".

  • קבלת ניתוח מצב כיתתי באופן מידי המאפשר התארגנות לקראת השיעור הבא.

  • יש לנסח באופן חד משמעי את התשובות, היות ולא ניתן לבחור יותר מתשובה אחת. התשובות צריכות להיות ברורות ולא להשתמע לשני פנים.

  • ניתן לנסח שאלות ברמות חשיבה שונות החל מידע, הבנה והסקת מסקנות.

  • תלמידים בעלי קשיים שבדרך כלל מתקשים להגיע להישגים גבוהים הצליחו לשפר את השיגיהם, היות והם לא נדרשים לענות תשובה כתובה, אינם נדרשים לעסוק בניסוח אלא לבחור את התשובה הנכונה.

לסיכום: ממליצה לעשות שימוש בערכת ההצבעה לבדיקת ידיעות ביחידת לימוד מצומצמת בשיעור, היות והדבר מאפשר קבלת תמונת מצב מיידית ומאפשר לתלמידים חלשים ומתקשים להגיע להישיגים טובים ולקבל חיזוקים חיובים. חשוב לציין שערכת ההצבעה אינה הכלי היחידי שיש לעשות בו שימוש ככלי הערכה, היות והוא לא מאפשר בדיקת היכולת של התלמידים בניסוח תשובות מלאות תוך התייחסות למרכיבי תוכן ומרכיבי תחביר.