26 ביוני 2010

אקדמיה ושטח ומה שביניהם

כמרצים וכמדריכים בבתי ספר אנו נתקלים לא אחת בתופעות שחוזרות על עצמן, קשיים, שאלות שנשאלות ע"י מורים ודפוסי התנגדות לשינוי. כמו כן, תשובה לשאלת השאלות שאנו שואלות את עצמנו, מהי הדרך הטובה ביותר להטמיע שימוש בטכנולוגיות להוראה בבתי הספר בהם אנו עובדות?- אין.
הספרות המחקרית עתירה במחקרים שנעשו בעבר על הוראה באמצעות המחשב, אך מכיוון שרבים מהמחקרים לא נעשו בארץ ומכיוון שטכנולוגיות הלמידה משתנות כל העת, לעיתים קשה לעשות שימוש במסקנות המחקרים הללו.
בשנים האחרונות המחקר בטכנולוגיות להוראה ולמידה צובר תאוצה ובאקדמיה רבים מהקורסים באוניברסיטאות ובמכללות מלווים במרחבי למידה נוספים היוצרים לסטודנטים מסגרת שלמה ללמידה.
מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות למידה בהוראה ע"ש צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה יזם כנס ארצי לחוקרים ואנשי מקצוע, אשר משמש זירת מפגש לדיון, הצגת עבודות והחלפת דעות בין חוקרים ומומחים אחרים בעולם העוסקים בתחום. למעשה, מטרת הכנס היא מתן במה להצגת עבודות של חוקרים ואנשי מקצוע בישראל העוסקים בטכנולוגיות למידה ולקיים דיאלוג מחקרי- אקדמי על טכנולוגיות למידה.
כנס צ'ייס 2010 הינו הכנס החמישי שהתקיים ובאתר הכנס ניתן למצוא את תקצירי המחקרים, החידושים והמגמות העכשוויות בתחום טכנולוגיות למידה. בכנס מס' מושבים וכך באתר הכנס- בכל מושב כמה הרצאות. באתר ניתן למצוא את כל ההרצאות ומול כל הרצאה את המאמר, המצגת שליוותה את ההרצאה וברבים מהמקרים גם הקלטה של ההרצאה. כמו כן, ישנם קישורים לאתרי הכנסים שהתקיימו בעבר.
המחקרים מעניינים, רלבנטיים ונעשו כאן אצלנו בבתי הספר בארץ- מומלצים:
המושב: למידה מטכנולוגיות ניידות- ההרצאה: ללמוד עם מחשב נייד אישי, חוזקות ויתרונות, קשיים ואתגרים
המושב:היבטים ניהוליים של למידה מתוקשבת-ההרצאה: זרקור על רכזי תקשוב
המושב: מנתונים למידע וידע-ההרצאה:למידה בכל מקום ובכל עת? הערכת מאפיינים של למידה מתוקשבת בכיתה לעומת בבית
המושב: טכנולוגיות בעיני המשתמש- ההרצאה: עמדות תלמידים כלפי שימוש באינטרנט אחרי שעות בית הספר לצרכי מטלות בית ספריות.