7 בנובמבר 2009

השתלמות כיתה חכמה בית ספר "יובלים"

יצאנו לדרך...
שיהייה לכולנו בהצלחה

21 בספטמבר 2009

שנה טובה




26 באוגוסט 2009

סיום השנה הראשונה-קורס להכשרת מדריכים לתקשוב

השנה הראשונה של הקורס הסתיימה היום!
הסיום לא היה ככל הסיומים... והקורס לא היה ככל הקורסים.
ראשית אתחיל בעיתוי- תחילת מאי 2009 כשכל המורים כבר לקראת סיום שנת הלימודים-זהו עיתוי הכי לא נוח להירשם לקורס אינטנסיבי של 60 שעות בחודשיים וחצי. נרשמו 65 רכזי תקשוב ומורים ורק 27 מהם יכולתי לקבל. זה היה מאוד קשה לדחות את אלה שרצו ללמוד אך לא נמצא להם מקום.
בדיעבד בחרתי טוב, הם הלכו איתי עד הסוף (למעט שתיים שלא עמדו בקצב ופרשו), בצעו את המשימות והעמידו רף גבוהה מאוד.
הקורס התקיים בכל שבוע-10 מפגשים פנים אל פנים ו5 מפגשי למידה ברשת.
כל המשתלמים נדרשו לפתוח חשבון בגוגל וכל הלמידה התבצעה בכלים של גוגל בדגש על שיתופיות של web 2.0.
סביבת הלמידה כללה:
  • אתר בגוגל סייט - לפני כל מפגש המרצה שלח את הנושאים למפגש והם הוצגו באתר, כל מפגש תועד על ידי 3 משתלמים שגבשו את התיעוד בעבודה משותפת בגוגלדוקס. כל מפגש תועד גם בתמונות.
  • בלוג בבלוגר - כל משתלם כתב פוסט אחד לפחות - קול אישי - בנושאים מתחום התקשוב
  • כתיבה משותפת בגוגלדוקס לקביעת מחוון לקורס, לבחירת התאריכים לתיעוד ועוד...
  • הודעות שוטפות נשלחו בדוא"ל
  • תזכורת על מפגשים נשלחו מהיומן של גוגל.
במפגש הראשון כשדר' אמיר ברנע שאל מי מנוי על טוויטר ואף אחד לא הרים יד-אז נולדה הפינה "שישים שניות על..." הכנתי רשימה של כלים/יישומונים וכל אחד מהמשתלמים בחר כלי אחד, חקר אותו והציג אותו במליאה. באתר הקורס נכתב הסבר על הכלי, אופן השימוש בו, שימושים חינוכיים ואישיים שניתן לעשות באמצעותו.

שתי משימות נקבעו בקורס:
  • משימת ביניים-תכנון שיעור בסביבת הלוח האינטראקטיבי.
  • משימה סופית-תכנון והכנת חומרי למידה/הדרכה ל2-3 מפגשי השתלמות על פי מתווה כיתה חכמה/מחשב לכל מורה. לכל קבוצת עבודה מיניתי יועץ/מדריך מהצוות המחוזי כדי לסייע וללוות את תהליך הפיתוח של החומרים: נחמה אורן, איריס בנטולילה, ברטה פיסטרוב, רונית ביבס, רונית גרינגולד, טורקי אבועליון.
הקריטריונים לקביעת הציון לכל אחד מהשתלמים נקבע בשיתוף איתם בגוגלדוקס ובסיום הועלה לאתר הקורס.
מפגש הסיום היה חגיגי והתקיים במסעדה שם נעשה משוב על הקורס.
המשתלמים בקשו להמשיך את הקורס והוא יתקיים גם בשנת הלימודים תש"ע.
במפגש הראשון בשנה הבאה כל אחד מהמשתלמים יציג את ההתפתחות המקצועית/אישית שלו במהלך הקורס.
הקורס היה תובעני גם למשתלמים וגם לי וכולנו יצאנו נשכרים.

14 באוגוסט 2009

עכשיו זה סופי- אי אפשר בלעדיו

רקע
עד שנת 1983 גרתי עם משפחתי באזור נבטים, עם ההחלטה להקים שדה תעופה צבאי הוחלט להעביר את כל האנשים הגרים באיזור. התמזל מזלי ועברתי עם משפחתי לגור בכפר כסייפה, כפר מוכר עם תשתיות מים, חשמל וטלפון.
חלק אחר קטן מהמשפחה רצה להישאר קרוב לאדמה ובחר לגור ליד "נבטים", בלי תשתיות מסודרות של מים, חשמל או טלפון.
אינטרנט לוויני
לעיתים רחוקות אני נוהג לבקר את קרובי המשפחה שם, בביקור האחרון הופתעי לראות מתקנים מוזרים בסביבה, אחר בירור קטן, מתברר שדיירי האיזור (7 בתים) התחלקו בעלויות וקנו לוויני אינטרנט באלפי שקלים והתחברו דרך הלווינים לאינטרנט מהיישוב כסייפה.
הופתעתי מאוד, והבנתי עד כמה האינטרנט חדר לחיינו, וכמה נהיינו תלויים בו. מדובר בבתים שמסופק אליהם חשמל רק חמש שעות ביממה (דרך גנטרטור) ואין להם תשתית מים, הם משיגים מים דרך מיכלי מים שמובלים ע"י טרקטורים, הם גרים בפחונים ואין להם מבנים קבועים, אבל האינטרנט אצלם זמין 24 שעות ביממה.
מדובר באוכלוסיה שחלק גדול ממנה עוסקים בהוראה, וחלקם סטודנטים, והאינטרנט עומד בראש סדר העדיפויות שלהם.
בשיחה עם קרוב משפחה מהאיזור, הוא טוען שהאינטרנט משמש ככלי הבילוי היחידי באיזור, האנשים כאן מרוחקים מכל דבר, מודעים לכוחות של האינטרנט, הם מתקשרים עם האחרים, רואים חדשות, בודקים את מצב החשבון וכו...
עכשיו הוא אומר האנשים התחילו להפעיל את הגנרטורים בין 14:00- 16:00 רק כדי לגלוש באינטרנט, חלקם אפילו עברו לאנרגיה סולרית במיוחד כדי שהאינטרנט יהיה זמין...
אז הבנתי עד כמה נהיינו תלויים באינטרנט.
אני מקווה שאוכל להעלות תמונות של שממחישות את מה שהסברתי.