24 ביוני 2010

שימוש בערכת הצבעה

שלום לכולם. רציתי לספר לכם שאתמול הייתה בבית הספר שלנו מסיבת סיום של כיתה ה'. כחלק מהמסיבה, השתמשה המחנכת תניר בערכת הצבעה באופן יצירתי ביותר: היא הכינה עם התלמידים מצגת שאלות רב-ברירה בנושאים לימודיים וחברתיים, שמסכמות את כל הנעשה בכיתה במהלך השנה. במסיבה כל הורה קיבל שלט, והם היו צריכים לענות על השאלות בהצבעה.
להורים זו הייתה חשיפה ראשונה של הכלי, והתגובות שלהם היו חמות ביותר. הם נהנו מאד והתלהבו מפשטות הכלי, היעילות, והאינטראקטיביות המיידית. זו הייתה כאמור, הצלחה, וכדאי לאחרים לנסות לשחזרה בפעילות עם הורים. בנוסף, בתור מורה מלווה למועצת התלמידים, השתמשה תניר בשלטים לעריכת סקרים בית ספריים כדי לאתר צרכים ורצונות של התלמידים, ועל פי הסקרים הממוחשבים תכננה המועצה את הפעילויות. כל הכבוד למורה על היזמה להשתמש בכלי זה מעבר לשימוש הרגיל לצרכי סיכום למידה או פתיחת נושא.
לסיום, חופשה נעימה לכולם, נעמתם לי מאד....

19 ביוני 2010

תוכנית עת הדעת באשדוד


במהלך השנים נעשו מאמצים רבים לשילוב טכנולוגיה במערכת החינוך, אך רובם ככולם זימנו פתרונות חלקיים המתבססים על צירופים שונים של מרכיבי חומרה, תוכנה, תכנים, ועוד. הניסיון הנצבר, בארץ ובעולם, הצביע על צורך בפתרון שלם ומקיף כתנאי לשיפור רציף ועקבי ביכולות המורים והתלמידים.
"עת הדעת" הציעה פתרון מערכתי שלם המיועד לפריסה לאומית. הפתרון משלב פלטפורמת הוראה דיגיטלית חדשנית ופתוחה (הכוללת כלים לניהול הוראה, למידה והערכה בכיתה ומחוצה לה) ביחד עם תכנים אינטראקטיביים המכסים את תוכנית הלימודים של משרד החינוך, וכן כלים המאפשרים יצירת תכנים נוספים ע"י חברות, מורים וגופים שונים.
בחו"ל התוכנית משווקת במחיר מלא. בארץ, התוכנית ניתנה לרשויות שהיו מעוניינות בכך חינם, כשאת כל התשתית הטכנולוגית – החומרה (מחשבים ניידים למורים ולתלמידים, רשת אינטרנט וכל הציוד הנלווה) סיפקו הרשויות.
באשדוד, התוכנית נכנסה לשישה בתי ספר. 4 ממלכתי ושניים ממלכתי דתי. לשכבות ד'-ה'. התלמידים קיבלו מחשבים אישיים (לא פרטיים) כך שבעצם כל שתי כיתות נהנות ביחד מאותם מחשבים. המערכת נבנתה בצורה כזו, שבמקצועות השפה, מתמטיקה ואנגלית, הילדים לומדים את מחצית השעות בתוכנית "עת הדעת" ומחציתן בדרך הפרונטאלית המסורתית, כן כן , הם לא שוכחים גם איך כותבים במחברת.....
לאחר חבלי לידה קשים, התחלנו בתוכנית מיד עם תום חופשת הפסח. ההתלהבות הראשונית, בראשית הדרך, התחלפה לה לאחר חודשייםת בלמידה משמעותית ובכניסה לשגרה.
המבקרים הרבים שבאים לראות "את הפלא" מוצאים כיתות המותאמות למאה ה21, כשכל ילד יושב מול מחשב אישי. ההקניות וההמחשות, נותנות לילד סביבה עדכנית ומותאמת לדור הקליפ ומאפשר למורה לנהל שיעור בכלים המתקדמים ביותר.
אמנם מוקדם מידי לומר האם יש שיפור גם בהישגים, את זה יגיד הזמן. מה שבטוח , כרגע ניתן לומר בוודאות, כי השיפור המשמעותי ביותר, הוא באווירה הלימודית בכיתה. הדממה המוזרה משהו, ששומע מי שנכנס לשיעור, מופרעת מידי פעם באיזה ציחקוק או שיר של ילד שלרגע שכח שהאוזניות עליו והוא שקוע כל כולו ב"שיח" שהוא מנהל עם המחשב שמולו....יחי הקדמה.


שבוע לאומי בגלישה בטוחה תש"ע, בסימן "חיים ברשת"

בית ספר ממ"ד אריאל אשדוד

במסגרת שבוע לאומי לגלישה בטוחה בסימן "חיים ברשת"
קבלו המורים הדרכה לגבי חשיבות הנושא ובפרט בדגש על אלימות מינית שעלתה לראש סולם המודעות.
המורים לקחו את העניין ועסקו בו בכיתות ברצינות רבה .
חשפו את התלמידים בפני פעילויות שונות ומגוונות בעלות מסר ברור של זהירות.
התלמידים והמורים שנכנסו למעבדת המחשבים עפ"י מערכת שתוכננה מראש על-ידי. כתבו את התרשמותם על גבי פורומים שנפתחו לצורך העניין.
בנוסף לפעילות בחדרי מחשבים התקיימו גם פעילות בכיתות פרט בכיתות ה-ו.
התלמידים מציבים גילו עניין רב.והבטיחו לעסוק באינטרנט הבטוח בהתאם לטיפים ולהמלצות שקבלו.
יצא שכל תלמיד קיבל כ 2-3 ש'ש בנושא.
העבודות והנושאים קיימים באתר ביה'ס דבר שחשף גם את ההורים בפני הפעילות והעלה את ערכה החשוב.
אני מודה לכל העוסקים במלאכה המגוונות למדריכים למורים ובעלי המקצוע שהעלו את החומרים לאתר משרד החינוך.
נטלי סליבקו רכזת תקשוב

פרוייקט מחשב לכל מורה - יצא לדרך בשדרות


קרן אתנה , הקרן לקידום מקצועי (הסתדרות המורים ) עיריית שדרות ומשרד החינוך אפשרו להוציא
את הפרויקט "מחשב לכל מורה " בקיץ האחרון בשדרות כמו בישובים אחרים שנכנסו לתכנית זה .
מתוך ראייה שתפקיד המורה בעידן הטכנולוגי הולך ומשתנה ממעמד של מקור ידע המורה מקבל מעמד של מנחה . תפקיד זה מחייב אותנו המורים להוביל את דור העתיד בהתאם להתפתחות הטכנולוגית ולצמצם ככול האפשר את הפער הדיגיטלי בינינו לבין תלמידנו .אנו כמורים צריכים להתקדם ולקדם את הלומדים תוך שימת לב לצרכים לעזרים ולכישורים הנדרשים הן לנו והן לתלמידינו ברוח ההתקדמות הטכנולוגית והשינויים אותם אנו חווים בכל עת ומתן יד מכוונת לשימוש נכון ומושכל בכלים אלו.
בפרויקט זה מקבלים המורים מחשב נייד ללא כל תמורה כספית תוך התחייבות להשתתפות המורה בהשתלמות בת 120 שעות במחשבים .
ההדרכה ניתנת בשני תחומים בשלב הראשון ההשתלמות מתמקדת בהקניית מיומנויות המחשב ובשלב השני הוראה בסביבה מקוונת והנחלת מיומנויות חשיבה באמצעות כלים מתוקשבים.
לנו רכזי התקשוב תפקיד חשוב בסיוע להטמעת התכנית ומתן עזר למדריכים המעבירים השתלמויות אלו .וכן להאיר את עיניי המורים בחשיבות כלי עבודה חשוב זה (המחשב ) לשיפור דרכי ההוראה ופינוי זמן הוראה יקר .
כולי תקווה שמהפכה זו תתחולל שהמחשב ישמש כלי הוראה תקשורתי וניהולי עבור המורים ותהפוך את המורה העכשווי למורה יותר מתוקשב. שהמחשב הוא חלק בלתי נפרד מעבודתו.