27 בדצמבר 2009

יום עיון בנושא סביבות מתוקשבות

יום עיון בנושא הפוטנציאל הפדגוגי של סביבות למידה מתוקשבות ודרכים למימושו 15.12.09

סדנה- "על הניסים ועל נפלאות הטכנולוגיה האינטראקטיבית
מנחות: איריס אזולאי, ד"ר ברכה פלד

אני התרשמתי שבתחום היתרונות והחסרונות של הלוח לא חידשו לנו דבר, כי ממילא הסתמכו על מה שאנחנו אמרנו. מה שכן היה מועיל מהבחינה הזו בכנס הוא שהתרשמנו ממידת החשיבות שמשרד החינוך והפיקוח על מחשוב ותקשוב נותנים ללוח האינטראקטיבי, ושמדובר במהלך רחב-מימדים בהיקף המשתמשים.
דבר נוסף שבו הכנס תרם לי מאד הוא החידוש בהצגת הערכה הממוחשבת לעריכת ניסויים במדעים. זה היה מרשים מאד, וההדגמה הטכנולוגית והפדגוגית בנושא הייתה מצוינת.
גם אופן השימוש בערכת ההצבעה היה מאד יעיל, והראה בזמן אמת את היתרון של השימוש במצביעים.
לסיום, ההרצאה של ד"ר אתי כוכבי הייתה מצויינת, גם מבחינת התוכן וגם מבחינת אופן השימוש המקצועי ביותר בלוח האינטראקטיבי. (חני כהן)

בסדנה הדגימו לנו את השימוש בלוח החכם בשיעור וכיצד זה משנה ומוסיף למהלך השיעור בכיתה והופך אותו לשיעור מקוון ואינטראקטיבי. כיצד המורה משנה את השיעור הסטנדרטי והפרונטאלי לשיעור מתוקשב באמצעות הלוח החכם. ראינו שיכולות להיות תקלות טכניות במהלך הפעלת הלוח, והמורה צריך לשלוט היטב בטכנולוגיה החדשה לפני שהוא בא להעביר שיעור כזה. התרשמנו מהטכנולוגיה החדשה של מכשיר מדידה למעבדת מדעים, אשר באמצעותו ניתן למדוד חום לראות תוצאות מיידיות על הלוח החכם.
השימוש במצביעים הדיגיטאליים בזמן אמת, הדגים לנו את יתרונות השימוש בכלי במהלך שיעור שבו ניתן לראות תוצאות מיידיות של הבנת החומר הנלמד. בסוף הסדנה התבקשנו למלא את הפרטים הבאים:

תפיסת תפקיד המורה בסביבה אינטראקטיבית
נקודות כוח של טכנולוגיה אינטראקטיבית בתהליכי
הוראה-למידה
נקודות חולשה של טכנולוגיה אינטראקטיבית בתהליכי
הוראה-למידה

היתרונות של טכנולוגיה אינטראקטיבית בתהליכי הוראה-למידה
1. הכל נעשה בלחיצת כפתור- שימוש בתוכנות נוספות או כניסה לאינטרנט תוך כדי שיעור.
2. ויזואליות- מוחשיות.
3. אינטראקטיבי- מפעיל.
4. עלייה במוטיבציה של התלמיד והקשבה בשיעור.
5. פותח אפשרויות וממחיש תהליכים.
מהם החסרונות של טכנולוגיה אינטראקטיבית בתהליכי הוראה-למידה?
1. בעיות טכניות.
2. שליטה בתוכנה- חוסר מיומנות.
3. זמן השקעה גבוה בהכנת השיעור.
4. כמות מוגבלת לביה"ס- אינו זמין לכל שיעור.
ההזדמנויות שהסביבה הטכנולוגית האינטראקטיבית מאפשרת
האילוצים בסביבה טכנולוגית אינטראקטיבית
1. המחשה והדגמה.
2. משך אינטראקציה גבוה יותר בין מורה לתלמיד.
3. משוב מיידי.
4. גיוון אמצעי הוראה.
כשל טכני, בעיות בתקשורת (אינטרנט).

(ריטה לוין)

בנוסף לנאמר היה נחמד לבוא מעמדה של הבנה, זאת אומרת, ידענו כיצד הכינו את רוב השקופיות ובאיזה כלים של הפרומיטיאן השתמשו .
אני חושבת שיום עיון שכזה היה צריך להיות מושלם מבחינה טכנולוגית כולל ההגברה.
לאחר ההדגמה של השיעור התכנסנו לקבוצות דיון. שם העלו המפקחים ומשתתפים אחרים טענות כלפי אמינות הציוד בשל תקלות שקרו במהלך ההדגמה. הרגשתי שאני צריכה לגונן על הלוח האינטראקטיבי וזאת בשל התוצרים החיוביים שניתן להפיק ממנו.
בגלל כל התקלות המורה צריך להיות מוכן ולהביא אלטרנטיבות נוספות לשיעור.

היה חשוב לי שהמפקחים יבינו כי זהו כלי חדש המגוון את השיעור וכלי עזר למורה להעביר את החומר בצורה ויזואלית ומהנה. דבר שיגרום לעניין רב יותר מצד התלמיד.
אנו כאנשי חינוך צריכים להבין כי הילדים נמצאים בעידן טכנולוגי חדש ושאנו המורים חייבים להכיר את הטכנולוגיות החדשות וכיצד להיעזר בהם בשיעור.
(איריס הטשואל)
הכנס הציג 5 מושבים המשלבים את הפוטנציאל הפדגוגי של סביבות למידה מתוקשבות, ואני בחרתי להשתתף במושב "על הניסים ועל נפלאות הטכנולוגיה
האינטראקטיבית" .
התרשמתי מאד מההרצאה של אתי כוכבי ואהבתי את השילוב של הלוח האינטראקטיבי במצגת שהציגה. ראינו את השילוב בשימוש הכלים שהלוח מציע תוך כדי ההרצאה. שיעור כזה הוא שיעור מעולם אחר. כמובן שצריכה להיות שליטה באמצעים הטכנולוגים.
הדגמה נוספת הייתה חידוש בשבילנו כאשר הוצגה הערכה הממוחשבת לעריכת ניסויים במדעים, הניסוי היה מרשים והתקבלו תוצאות מידיות של ההשערה ולאחר מכן תוצאות אמת ואפשר היה לדון במסקנות.
לסיכום הכנס היה מעניין. (אסתר אלוש)